Voorbereiding

Deelnemen aan de Plus Wandel4daagse Alkmaar is leuk en gezond. Voor, tijdens en na het evenement is het echter belangrijk goed stil te staan bij een aantal tips, om op een verantwoorde manier te genieten van het evenement. Lees deze tips goed, maar wees er altijd van bewust dat je bij sportactiviteiten zelf primair verantwoordelijk bent voor je gezondheid. Heb je in de week voor de Plus Wandel4daagse Alkmaar bijvoorbeeld een koortsende ziekte (>39 graden), loop dan niet mee! Klik hier voor alles over sporten en griep.

1. Stel je vraag aan de sportarts
Heb jij tijdens het wandelen regelmatig last van blessures of heb je vragen over hoe je dit kan voorkomen? Stel dan je vraag aan onze online sportarts. Je kan al je sportmedische vragen online stellen en je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord. De meest gestelde vragen en de antwoorden worden op Sportzorg.nl vermeld met het antwoord van de sportarts. Zo help je niet alleen jezelf, maar heel sportief Nederland. Klik hier om je vraag te stellen

2. Wat te doen bij een blessure?
Heb je klachten aan voeten, scheenbeen, enkels, rug, schouders, spieren of andere delen van het bewegingsapparaat, waarvan je vermoedt dat die komen door het wandelen? Komt je maar niet van een blessure af? Wil je weten of je wel genoeg drinkt tijdens het wandelen? Of je met een (chronische) aandoening wel kunt wandelen? Zijn je klachten wat vaag? Kijk dan op www.sportzorg.nl voor een antwoord!

Het is belangrijk dat je jezelf afvraagt of je op een verantwoorde en gezonde manier wandelt. Hierbij maakt het niet uit of je een beginnende, recreatieve of prestatiegerichte wandelaar bent. Via www.sportzorg.nl vind je laagdrempelige informatie voor iedereen over uiteenlopende onderwerpen als:

  • advies over een goede voorbereiding, blessures, pijntjes, sportmedische onderzoeken, voeding & drinken;
  • sportuitrusting (schoenen en kleding)
  • training (warming-up & cooling down, oefeningen, opbouw, techniek en overtraining);
  • seizoenen (sporten in de hitte, kou, met griep of hooikoorts);
  • filmpjes met oefeningen voor een goede core-stability.

3. Wanneer naar de sportarts?
Op www.sportzorg.nl vind je verder verwijzingen naar een sportarts, werkzaam bij een Sportmedische Instelling (SMI). Dat de sportarts er alleen is voor topsporters is een misvatting! Iedereen kan profiteren van de sportspecifieke kennis van de sportarts. Dit is met name raadzaam als je al een tijdje last hebt van blessures/pijntjes of als je al problemen hebt met je gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart/vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, eerder opgetreden hart/vaatziekten, dan wel veel voorkomen hiervan in de familie. Meer over het werk van de sportarts kun je hier vinden.

4. Sportmedisch onderzoek
Net zoals een auto elk jaar een APK dient te ondergaan is het belangrijk je lichaam te checken voordat je het serieus gaat belasten. Sportmedische onderzoeken brengen jegezondheid en belastbaarheid in beeld. De onderzoeken zijn geschikt voor beginnende sporters, intensieve sporters, maar ook voor sporters met een chronische aandoening. Sportmedische onderzoeken zijn er in verschillende soorten en maten en kun je zo uitgebreid maken als je wilt. Op basis van de resultaten kan de sportarts een deskundig advies geven zodat je op een verantwoorde manier kunt wandelen. Lees meer over sportmedische onderzoeken. 

5. Bepaal je risico op plotse hartdood
Sporten is gezond. Het zorgt voor een goede lichamelijke conditie en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Toch worden we elk jaar weer een aantal keer opgeschrikt door het plotseling overlijden van een sporter. Per jaar komt dit zo’n 150-200 keer voor. De oorzaak van plotse hartdood is sterk afhankelijk van de leeftijd van de sporter:

  • Bij sporters jonger dan 35 jaar is dit meestal het gevolg van een aangeboren hartafwijking;
  • Bij sporters ouder dan 35 jaar betreft het bijna altijd een vernauwing van de kransslagaders die het hart van bloed voorzien. Hierdoor kan er niet voldoende zuurstof naar de hartspier gevoerd worden en kan een hartinfarct optreden.

In 80% van de gevallen is plotse hartdood tijdens of vlak na sporten het gevolg van een hartinfarct. Eigenlijk is sport dus niet zozeer de oorzaak van de acute hartdood, maar het onderliggende hartlijden. Er is een vragenlijst ontwikkeld die jou kan helpen te bepalen of je een risico loopt op plotse hartdood bij sportieve activiteiten. Beantwoord de onderstaande vragen en kijk vervolgens hoe het advies voor jou luidt. Ga naar de vragenlijst.

Volg Sportzorg.nl ook via de social media: www.twitter.com/sportzorg en www.facebook.com/sportzorg.

Op de dag van het evenement

1) Maak gebruik van de service bij start/finish en onderweg. Kijk hier voor de verzorging, die wij je aanbieden en waar je de Rode Kruisposten punten treft. Je ontvangt onderweg eten en drinken bij de posten, maar zorg dat je zelf ook voldoende eten/drinken bij je hebt.

2) Houd je aan de volgende gedragscode:

  • houd je aan de verkeersregels (dus rechts wandelen en links inhalen en stoppen voor verkeerslichten);
  • houd zichtbaar rekening met anderen in het verkeer;
  • blijf beleefd tegen andere weggebruikers;
  • wandel altijd op het aangegeven wandelpad;
  • volg aanwijzingen op van de organisatie, politie en verkeersregelaars;
  • gooi afval in een afvalbak.

Mis niets en ontvang het laatste wandelnieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief